De kunst van het weglaten

Twee reacties

Misschien kent u hem: Phil Spector. Vorig jaar was deze excentrieke grootgrondbezitter in het nieuws omdat hij zijn vrouw overhoop zou hebben geschoten tijdens een echtelijke twist. Muziekkenners kennen Spector echter vooral als de uitvinder van de "Wall of Sound", een manier van muziek produceren die uitgaat van een bombastische opeenstapeling van instrumenten, wat resulteert in een allesoverheersende geluidenbrei die als een blok beton uit de speakers rolt. Spector produceerde in de jaren 60 en de vroege jaren 70 onder andere acts als The Ronettes, Ike en Tina Turner en zelfs de laatste elpee van The Beatles.

De muziek kent echter ook een omgekeerde stroming, die van de kunst van het weglaten . Minimale orkestraties met weinig instrumenten en functionele stiltes waarin gespeelde klanken rustig kunnen uitsterven en verstillen in hun omgeving. Een simpele melodie en een eigenwijze baslijn leveren de suggestie op van akkoordenwerk dat door de luisteraar zelf onbewust in zijn gedachten wordt ingevuld. Accenten vallen op omdat de naastliggende noten niet gespeeld worden.

Geldt dat alleen voor muziek? Nope..! In de keuken wordt steeds minder gewerkt met complexe smaken en kruidenmengsels, maar steeds meer met eenvoudige combinaties van slechts enkele ingredi?nten, aangevuld met een minimale hoeveelheid van een kruid of andere smaakmaker. Tekenaars zetten een persoon met ??n enkele lijn beter en vooral sprekender neer dan met een gedetailleerd portret, omdat ze zo de accenten kunnen neerleggen op de punten die ?cht tekenend zijn voor die persoon. Filmmakers werken al jaren met het feit dat de kracht van suggestie, die wordt veroorzaakt door het net niet in beeld brengen van bepaalde gebeurtenissen, de fantasie van kijkers veel meer prikkelt dan het zicht op die gebeurtenis zelf. Een goed vertelde grap komt bij een geoefend luisteraar optimaal over als de verteller de clou net niet prijsgeeft, maar door de luisteraar zelf laat invullen. Hier allemaal geldt hetzelfde: minder is m??r..!!

En hoe zit dat met seks? Seks is en blijft tenslotte voor de meeste mensen voornamelijk een kwestie van 'um erin steken en vervolgens heen en weer halen tot het bij ??n van de partners, of bij beiden, begint te knetteren. In de minimalistische versie wordt De Daad een tergend steekspel, waarbij de beide partners elkaar visuele prikkels toedienen door het tonen van een stijve tepel in een shirtje, een paar vochtige lippen, een bobbel in de broek en wellicht het tonen van een geheimzinnig en uitdagend glimlachje. Nadat de beiden partners zich buiten elkaars zichtveld van hun kleren hebben ontdaan, schuiven ze -gedekt door het gedempte licht- soepel en snel onder de lakens en verkennen elkaars lichaam door voorzichtig met hun vingers over het beddegoed te glijden tot ze elkaars lichaamswarmte op de huid van hun vingertoppen kunnen voelen. Dan, de adem ingehouden, proberen ze zich te ori?nteren op de bewegingen van het bed om zo elkaars ritme te ontdekken en over te nemen. En zo, drijvend op de adembenemende suggestie van co?tus beleven ze tussen de oren een suggestief orgasme dat zo heftig is, dat dit bij de buren ongetwijfeld de suggestie gewekt zal worden dat er een roedel varkens wordt gekeeld.

Net zoals er mensen zijn die van bombast houden, terwijl anderen voor subtielere klanken gaan; net zoals sommigen genieten van overweldigende smaaksensaties, terwijl hun tegenpolen de culinaire eenvoud zoeken, zo zal er ook een tweedeling bestaan tussen lieden die gaan voor het full contact neuken, terwijl anderen kiezen voor de bijna metafysische verrukkingen van de Kunst Van Het Weglaten. Zelf ben ik meer voorstander van een tweesporenbeleid, hetgeen automatisch inhoudt dat ik de ene methode niet beter of slechter vind dan de andere. Wel ben ik van mening dat experimenteren alleen zinvol is als beide partijen er min of meer dezelfde idee?n op nahouden, een schaker zet je tenslotte ook niet met een worstelaar in de ring. Dat leidt tot teleurstellingen, frustraties en in het ergste geval tot ernstige relatieproblemen.

Of de ??n schiet de ander overhoop. Maar dat mag u zelf invullen....

Door Suffie

Vrijdag 17 September 2004 te 10:56 am

Geplaatst in La musique

twee reacties

  1. Off topic, maar toch over tweesporenbeleid: de link op de voorpagina van dit weblog verwijst nog naar index.html ipv index.php.

    Verbal Jam

    Verbal Jam

    (URL)

    17-09-’04 16:26

  1. Nu niet meer….

    Suffie

    Suffie

    (E-mail ) (URL)

    17-09-’04 19:36

Leave a Reply

(optioneel veld)
(optioneel veld)
Deze stupide vraag is geen belediging voor uw intelligentie en u kunt ook niets winnen. Wel houd ik hiermee spammers buiten de deur, die meestal uit de Oekraïne of Roemenië komen en doorgaans nog nooit van Jantje Smit hebben geoord.
Persoonlijke info onthouden?
Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of e-mailadres in te typen.